Ærø tur den 1. – 4. maj 2008

Torsdag, den 1. maj mødtes vi alle ved Gug Skole kl. 8.30. Kufferterne blev stuvet ind i bussens bagagerum og på bagsæderne, og vi startede det, der nok bliver årets weekend udflugt. Det var lidt overskyet, men det gjorde ikke noget, vi skulle jo køre i bus en del timer. Svend var vores chauffør.

Der var højt humør lige fra starten, nu var der endelig afgang mod Svendborg og Ærøfærgen til Ærøskøbing, hvor vi skulle være en hel weekend. Hele turen var planlagt forud, så det var bare at komme af sted.

Da vi nåede Ejer Bavnehøj, fik vi kaffe. Det havde Hanne og Knud med. Henny havde bagt birkes til os. Det smagte herligt, og en bette en blev det da også til… Vi kedede os bestemt ikke. På vejen blev der også digtet en sang (LINK SANG), som vi ville synge, når Trækkerpigerne kom og spillede harmonika for os fredag aften. Vi mente nok, at de kunne spille ’’Det' hammer hammer fedt’ på deres flotte harmonikaer.

Vi ankom til Svendborg i god tid, så vi kunne strække benene inden færgeturen. Da færgen anløb, kunne vi se Vibeke stå og vinke på dækket. Vibeke havde taget færgen fra Ærøskøbing for at møde os, så vi kunne få lidt information om de forskellige øer, vi sejlede forbi. Hun havde også lækre madpakker med til os, som vi nød på dækket. Da vi havde spist, havde Vibeke også arrangeret, at vi kunne komme en tur på broen, så vi kunne opleve, hvordan sådan en færge skulle sejles. Det var spændende at se og høre om.

Endelig nåede færgen Ærøskøbing, og det var et dejligt syn, der mødte os, da vi gik fra borde, her var en velkomstkomité af format. Ærø Linedancers var mødt talstærkt op med Ærø flag og Dannebrog, og der blev knust og krammet og givet hånd. Der blev også udleveret gule T-shirts med rødt tryk til danserne. Tove havde syet grønne slips til os alle sammen, og de blev givet til os. Så var en del af påklædningen til opvisningen i skolegården lørdag formiddag klaret – i friske Ærø farver.

Umiddelbart efter denne fantastiske velkomst kørte vi til Eriks Hale, hvor de yndige badehuse står. Det var solskin og ca. 18 graders varme, så vores tykke jakker og trøjer blev hurtigt lagt væk. Nogen satte sig og nød solskinnet, mens andre gik en tur og andre igen søgte fandt sig en hulko.

Efter det friske besøg ved vandkanten kørte vi til Rise Minihal for at blive indkvarteret. Vi havde fået lov at bo i den lille hal. Straks gik vi i gang med at pumpe vores luftmadrasser op, og vi blev hurtigt arrangeret langs væggene i lokalet. Dvs. Svend syntes ikke, at han havde lyst til at sove med så mange damer, så han tog sin madras med sig og sov i bussen. Knud mente også, at det nok var bedst, han sov udenfor, men så havde vi jo også en vagthund, sagde han med et blink i øjet. Simon derimod havde ikke noget imod at sove i sovesalen, men Ann var der jo også til at passe på ham.

Efter udpakningen og en del grinen og fnisen fik vi et hurtigt bad, og vi kørte til Vindeballe Kro for at få vores aftensmad. Menuen bestod af kæmpekrebinetter og de berømte Ærø kartofler samt dejlige dampkogte blomkål, broccoli og gulerødder. Vi fik også en tvivlsom citronfromage. Det smagte dejligt, og vi blev stopmætte.

Vejret var stadig dejligt med solskin, da vi var færdige med at spise, så vi kørte forventningsfulde og glade til Ærøskøbing for at gå en tur gennem Ærøskøbings smukke gader med Ærøs Vægter Jan Petersen kl. 21.00 (Link til Jans hjemmeside: www.aeroe-turguide.dk). Vægteren er nok en af de personer, der kender byen bedst, og han deler gerne sin viden med os, der følger ham på hans runde i købstaden, hvor han synger de gamle vægtervers.

Lige inden vi startede turen kl. 21.00, kom der et par regndryp, men det holdt heldigvis op igen med det samme, Jan sagde, at det altid først regnede på Ærø efter kl. 22.10, når vægterruten var færdig, og han var kommet hjem. Det havde han helt ret i, det regnede lidt, da vi gik til bussen.

Ærøskøbing blev i 2002 tildelt den fornemme Europa Nostra pris for bevaring af europæisk kulturarv, prisen blev ikke kun givet for Ærøskøbings bevaringstilstand, men også for den bagvedliggende folkelige indsats for bevaring.

Efter turen med vægteren kørte vi til Rise Minihal, hvor Anne havde lavet kaffe og te til os. De første af os gik til ro ved 22.30 tiden, og de sidste gav efter for Ole Lukøjes sovepulver omkring midnat. Vi havde kørt 348 km, og vi havde allerede oplevet meget.

Fredag, den 2. maj stod de friske op allerede kl. 5.30. Det var tidligt, men vi var alle parate til en ny spændende dag. Anne kom og lavede og serverede morgenmad for os kl. 08.30. Da klokken blev 9.30, var vi alle nyvaskede og parate til dagens tur med Jan som guide.

Jan mødte os ved Rise Minihal. Vi steg alle ind i bussen og kørte mod Marstal, som er Ærøs største by. Jan fortalte om Marstals historie. Vi besøgte bl.a. den smukke kirke fra 1738, som har seks flotte skibe hængende i loftet. Vi kunne se ud til Eriks Hale, som vi besøgte om torsdagen.

Vi var mange, som gerne ville gøre holdt i Bro for at besøge Nissehuset med de ægte Ærø nisser. Huset er meget lille, og vi gik ind i grupper på 6 personer. Alle kom ud med en pose nisser, selv om solen stod højt på himlen som på en varm sommerdag. Nu må Nina lave flere nisser, for vi havde købt mange af dem, hun havde lavet.

Efter besøget i Nissehuset kørte vi til Rise Bryggeri – som havde lukket! Men Jan var hurtig, han ringede og fik fat i en fra Bryggeriet, som kom og låste op, så vi kunne få bryggeriet at se. Der blev hurtigt åbnet øl, så vi kunne smage på den ædle drik. Det smagte herligt, og igen kunne vi slæbe poser ud til bussen; denne gang med øl.

På turen kørte vi forbi Skt. Alberts kirke og Lindsbjerg gravhøj.

Nu var det blevet frokosttid, så vi kørte direkte til Søby, hvor vi indtog vores frokost på Øens Grill og Spisehus. Her var der anrettet det helt store tagselvbord. Igen fik vi rigeligt med dejlig mad.

Efter vores frokost kørte vi videre til Ærøs Golfbane, Skjoldnæs Fyr og Næbbet, som er Ærøs nordvestlige spids. Skjoldnæs Fyr blev opført af bornholmsk granit i 1881, det er 22 m højt og et af Danmarks smukkeste fyr. Her havde vi en storslået udsigt over Østersøen, Lillebælt og det Sydfynske Øhav.

Da de, der havde lyst, havde været i fyret, kørte vi videre til Vitsø Mølle. Herfra gik vi gennem Vitsø Nor til Søbygård slot.

Vitsø Nor er et fantastisk sted, hvor der findes et væld af dyr og planter med stor forskellighed. Der var et godt stisystem, som førte os gennem området. Vi kunne se vores bestemmelsessted, Søbygård slot, hele tiden. Bussen holdt der allerede, for Svend var kørt i forvejen med kaffe og kager.

Voldstedet ved Søbygård fortæller med sine imponerende dimensioner, at der her har ligget en kongelig fæstning. Denne menes at være anlagt af Kong Niels i det 12. århundrede. Fæstningen skulle beskytte Ærø mod overfald fra venderne. Placeringen var ideel, idet man havde en god udsigt over havet og øen, for på den tid gik havet helt ind til Søbygård.

Efter vores kaffepause kørte vi til Voderup Klint, hvor vi gjorde holdt for at gå en tur ned til stranden for at finde sten og forsteninger. Voderup Klint, som er 33 meter høj, er et af de smukkeste steder på Ærø, her er et unikt panorama, som gør, at man aldrig glemmer stedet. Vejret var vidunderligt, og der var da også et par stykker, der fik dyppet tæerne i det klare havvand. Det, at Ærø er omgivet af hav og ligger sydligt, gør, at øen har flere solskinstimer en normalt i Danmark, så gennemsnitstemperaturen ligger over resten af landets.

Her sluttede turen, og vi sagde et varmt farvel til Jan, fordi han havde taget os på en dejlig rejse med fortællinger om Ærøs historie på en måde, så man næsten syntes, man selv havde oplevet det.

Klokken var nu ved at være 16.30, og vi kørte mod Ærøskøbing, hvor resten af eftermiddagen var til fri disposition. Der var enkelte, der bare var nødt til at besøge Bonaparte.

Vi skulle spise kl. 18.30 i Rise Minihal, så vi kørte tilbage til Rise kl. 18.00. Vi var nødt til at overholde tiden, fordi vi skulle have besøg af Trækkerpigerne fra Ærø, som skulle synge og spille harmonikamusik for os. De tre Trækkerpiger, Bente, Nanna og Tove, var som sædvanligt iført deres fantastiske kjoler. Vibeke havde lavet kopier af ’vores sang’ og af andre viser, som der skulle synges og spilles til. Alle sang med, og ingen kunne sidde stille, når harmonikaerne svingede. Det blev en forrygende aften og billederne taler vist for sig selv. Der var enkelte, der kom lidt sent i seng den nat.

Lørdag, den 3. maj 2008 stod både de friske og mindre friske op ved 7.00 tiden. Det var tidligt, men vi skulle jo op og øve på vores opvisning. Det var nok de flotteste møllevinger, vi nogen sinde har lavet. Måske inspireret af de flotte møller fra gårdstagens tur.

Morgenmaden blev indtaget, og vi kørte til Ærøskøbing kl. 09.30. Her kom Ærøs borgmester Jørgen Otto Jørgensen og bød os velkommen. Det var helt fantastisk at blive forkælet på den måde. Vejret var igen, som var det midt på sommeren. Der var mødt mere end 50 gule T-shirts op til dans, hvor var vi flotte. (LINK AVISUDKLIP). Tilskuere var der også mange af. Først dansede Ærø Linedancers deres flotte opvisning ledet af Tove. Så blev det vores tur, og vi gjorde det også rigtigt flot. Stor tak til jer alle for jeres mod! Jeg ved, det var første gang mange af jer skulle give en opvisning. Efter opvisningen havde vi fri til at besøge de små spændende forretninger i Ærøskøbing. Vi kørte tilbage til Rise kl. 11.45. Vi skulle nå at have frokost, inden vores gæster kom kl. 13.00. Empire havde også taget færgen til Ærø og havde stillet deres flotte stand op i hallen.

Anne Brandborg, Tove og jeg selv skiftedes til at være instruktører for de mange dansere, der var mødt op til dans. Vi havde hver en workshop på programmet. Dansene blev gennemgået både kvarte og halve og nogle også flere gange, så der var dansere på gulvet hele tiden. Det var rigtigt dejligt. Anne havde igen lavet aftensmad, denne gang til os alle sammen, så vi hyggede os en times tid med dejlig mad og god vin. Efter maden gik vi alle ind og dansede igen.

Da klokken blev 22.00, var det tid til at slukke for stereoanlægget, og vi satte os igen i spiseområdet og hyggede os, til det blev meget sent – igen. Tove mente nok, at vi kunne udsætte færgeturen næste dag til kl. 15.00, så hun ikke skulle så tidligt op for at vinke farvel. Tove bor ca. 10. min. gang fra færgelejet.

Der var flere, som kom og spurgte, om det godt nok var rigtigt, at jeg havde planlagt en travetur på 5,5 km om søndagen, og det havde jeg, men jeg kortede den ned til 1,5 km.

Søndag, den 4. maj 2008 var der igen nogen, der var vældig friske, og som begyndte at pakke kuffert allerede kl. 05.30. Det var godt nok tidligt!

Efter morgenmaden skulle kufferterne og soveposerne være i bussen kl. 10.00. Vi sagde farvel til Anne og mange tak for lån af hal og god forplejning.

Hanne og Knud havde fyldt deres termokander med kaffe, så vi kunne få en kop kaffe på turen hjem. Lene og jeg havde om lørdagen bestilt kager og boller hos bageren i Ærøskøbing, som vi skulle nå at hente, inden vi sejlede.

På vej mod Ærøskøbing gjorde vi stop, så de, der ville med på en travetur på Øhavsstien, kunne komme af bussen. Det var igen en dejlig tur med masser af solskin. Vi gik helt nede ved vandkanten og nød den friske havluft.

Vi mødtes alle kl. 11.00 ved færgelejet (vi havde husket kagerne), og igen havde Vibeke og Jens smurt lækre madpakker til os. Der var flere af Ærø Linedancers, der var mødt op for at tage afsked med os, og kl. 11.55 sejlede færgen fra Ærøskøbing med os ombord.

Med en tåre i øjenkrogen stod vi ved rælingen og vinkede farvel til vores venner. Vi kommer tilbage!!

Da vi igen kom til ’fastlandet’ Fyn, måtte vi ind i bussen og køre mod Aalborg. Billederne viser med tydelighed, at det var en lidt mere træt flok, der vendte hjem, end der drog ud. Vi gjorde et lille stop i nærheden af Århus for at drikke kaffe og spise de lækre boller og kager. Så kunne vi klare resten af turen hjem til Gug Skole. Vi var hjemme kl. 17.00.

TAK TIL JER ALLE SAMMEN FOR EN DEJLIG WEEKEND

KÆRLIG HILSEN BENTHE

En speciel tak til:

Ærø Turistforening, som var behjælpelig med telefonnumre og planlægning af vores tur.

Vibeke, for på mange måder var behjælpelig med det praktiske.

Anne i Risehallen, for hendes dejlige mad og opvartning.

Jan, for hans indsats vedr. vores udflugt.

Trækkerpigerne, for deres dejlige optræden.

Tove og Anne Brandborg, for hjælp til linedance arrangementet.