Undervisning

Forberedelse
  • Det er en stor fordel altid at have tilrettelagt undervisningen, så det ligger fast, hvad du helst skal nå på en undervisningsaften. Dette gælder nye danse samt danse som dine dansere allerede kender i forvejen.
  • Lær basic steps – så dine dansere kan lære at danse, selv om der er en anden instruktør.
  • Studér andre klubbers hjemmesider. Se hvad der bliver udlært rundt omkring, tag evt. nogle af de samme danse op i din egen klub, så vi udover de 5 danse, som bliver udvalgt i Dansk Linedance forening en gang om året, også kan danse andre danse sammen, når vi mødes derude.
  • Det handler om at dansen bliver udlært på den lettest forståelige måde – altså for danserne! Hellere svært for instruktøren indtil ”salmeverset” er på plads, det gør det meget lettere for dine dansere. Du lærer dig den samme fremgangsmåde, så dine dansere vil kunne forstå dig uanset, hvilken slags dans, du har på programmet.
  • Prøv at sige trinene ens, når du underviser, så dine dansere fra dans til dans kan huske trinene, så bliver det lettere for dem at lære nye koreografier.
  • Forklar trinene på dansk, men sig dem gerne på engelsk. Det vil gøre det lettere for dine dansere at forstå et step sheet , når de får lyst til at læse dem.
  • Sig trinene på engelsk og tæl, mens de udføres.
  • Når du læser et step sheet for at kunne undervise en dans, mærk dig hvornår det er hele takter, og hvornår det er &. Dette er uhyre vigtigt for at få det rigtige udtryk frem i dansen.
ØV DIG TIL HVER ENESTE GANG
LAD VÆRE AT REGNE MED, AT DET HELE SIDDER PÅ RYGRADEN.
 
Musikken
  • Forbered dig på musikken.
  • Har du pitch control ? Øv dig hjemmefra, for dansen kan være meget anderledes at danse, når den er pitched ned. Find evt. noget andet musik, som er langsommere, men har samme stil.
  • Lær at tælle dansene ordentligt ind. Det er irriterende, når man kommer i gang med en dans enten for tidligt eller for sent, ofte passer dansen slet ikke til musikken. Det står mange gange i step sheet, hvor mange counts, der skal tælles, før dansen startes – de fleste gange starter dansen, når artisten begynder at synge. Men er du i tvivl, så kontakt evt. en anden instruktør, lær at bruge hinanden og drag nytte af hinandens erfaringer.
  • Kontroller altid tone og styrke.

MUSIKKEN ER DIN VIGTIGSTE SAMARBEJDSPARTNER
FOR UDEN DEN VIL DER IKKE VÆRE LINEDANCE.

 
Step Sheet
  • Lær navnene på dansene, du udlærer.
  • Kend koreograferne.
  • Hvis danserne ikke kan forstå dig, er det dig, der skal finde en anden måde at forklare trinene på.
  • Kend musikken.
  • Når der udlæres en dans, er det vigtigt, at alle er stille og hører efter.

LÆR DINE STEPSHEET ORDENTLIGT!

 
Program for en danseaften
  • Start med noget enkelt som alle danserne kan.
  • Evt. ny koreografi.
  • Lad dine dansere få en lille pause, så de kan få noget at drikke, og også kan tale lidt sammen, så de også kan have noget socialt sammen.
  • En dans eller to, som danserne har danset ofte, og som de kan.
  • Repetition af ny dans.
  • Afslut en undervisningstime med noget let og sjovt.

DANSERNE SKAL KUNNE GÅ HJEM MED EN FORNEMMELSE AF GLÆDE, FOR SÅ KOMMER DE IGEN!

 
Evaluering
  • Lav et skema med danse for hvert hold og husk at krydse af med dato, hvornår dansen blev udlært.
  • Det kan være en god ide, at notere sig, hvad der gik godt, og hvad der måske gik mindre godt.
  • Hvad skal huskes til næste gang? Måske har du lovet danserne en bestemt dans, som skal danses eller udlæres næste gang.
  • Var der mange fraværende? Måske skal den eventuelle nye dans gennemgås lidt grundigere næste gang.
  • Sig til dine dansere, at de skal komme til dig, hvis de er i tvivl om en dans, så den kan blive gennemgået en gang til.

FORSØG AT SKABE TRYGHED PÅ DINE HOLD, GIV DINE DANSERE LOV TIL AT DANSE FORKERT
DET ER TILLADT AT DUMME SIG!

 
Vær altid opmærksom på
  • Hvordan dine hold fungerer indbyrdes.
  • Om nogen begynder at fungere som ”ekstra lærer”.
  • Om nogen griner bag ryggen af andre.

HVIS DU SER DISSE TING, SÅ GØR NOGET VED DET!

 
Planlægning af en sæson
  • Man kan sagtens planlægge en hel sæson frem.
  • Dette gælder også planlægning af nye danse, man kan jo altid ombestemme sig og bytte nogle danse ud med andre, som er sjovere eller sværere, fordi holdet måske er dygtigere, end man regnede med.

DET TAGER LANG TID AT BLIVE EN GOD LINEDANCE INSTRUKTØR.

DET KRÆVER ET STORT MOD AT BLIVE LINEDANCE INSTRUKTØR.

DU SKAL GØRE DET INTERESSANT, LET OG SJOVT AT GÅ TIL LINEDANCE.

 
Etik på dansegulvet

Etik på dansegulvet er bare almindelig sund fornuft, goodwill og samarbejde. De bedste dansere er dem, som følger dansegulvets gode manerer, de er høflige og hensynsfulde og vil være velkomne alle steder.

Denne simple guide vil hjælpe dig til at nyde at dele et dansegulv med andre og forhindre dig i – ubevidst – at ødelægge det for de andre.

 
Aldrig tage mad, drikkevarer, is, slik eller tændte cigaretter/cigarer med på dansegulvet.
Altid lytte til DJ. Det er almindeligt for en DJ at annoncere dansen og ”tælle ind”.
Aldrig gå imellem danserne for at krydse gulvet – gå udenom eller vent.
Altid hjælpe og opmuntre begyndere. Der skal kun nogle få ord til, for at få en ny ven.
Aldrig stå stille på dansegulvet for at snakke – hvis musikken spiller – gå ud til siden.
Altid gå op foran, når dansen starter. Andre kan så starte en ny række bagved dig.
Aldrig at begynde på en anden dans, medmindre der er masser af plads og du syntes, at det er acceptabelt.
Altid rokere i rækkerne, når en ny dans starter, så får alle mulighed for at stå i de forreste rækker.
Aldrig optage meget gulvplads – for at vise dig. Hvis gulvet er fyldt så tag små skridt og pas på sammenstød.
Altid være venlig og undskylde, hvis du støder ind i nogen, også selvom det måske ikke var din skyld.
Aldrig stop op midt i dansen, for at undervise andre. Du vil være i vejen. Gå ud til siden for at undervise.
Altid erstatte en drink, du er så uheldig at vælte. Husk altid at sige undskyld.
Aldrig lade dine fødder, knæ, arme eller albuer være farlige våben på dansegulvet.
Altid lade det yderste af dansegulvet være frit til almindelig pardans.
Aldrig vise dig. Skøre variationer, hurtige drejninger, høje spark og hop vil bare gøre folk sure på dig.
Altid at give plads til dansere i udkanten af dansegulvet, og plads til at andre kan gå i udkanten af dansegulvet.
Aldrig tro, at du har en fast plads på dansegulvet. Det vil gøre de andre dansere sure på dig.
Altid følge danseretningen. The Line of Dance (LOD) er mod uret.
   
Altid vise din taknemmelighed. Klapsalver liver op, instruktører og DJ's arbejder virkelig hårdt for dig.

Ovenstående er en afskrift fra Linedancermagazine.

 
Mine gode råd
  • Hvis du f.eks. bliver stillet overfor et spørgsmål, du ikke er helt sikker på at kunne svare på, så lad være med bare at svare noget ”du tror” er rigtigt, sig hellere, ”det ved jeg ikke, men jeg skal prøve at undersøge det til næste gang, vi ses”.
  • Hvis du går i sort, så indrøm det! Tag evt. den næste dans på programmet i stedet for at stå og klumre i det. Så kommer dansen muligvis til dig, mens I danser den næste dans, ellers spring den over og tag den med til næste undervisning. Undskyld og smil, husk at du er ”kun” et menneske!
  • Hvis du går i sort til et arrangement, hvor det er den eneste dans, du har på, så tag det roligt! Gå evt. lidt langsommere frem, gennemgå dansen fra begyndelsen et par gange, det hjælper ofte på hukommelsen. Gå evt. hen og tag lidt at drikke. Husk på, at du måske er den eneste, der kan dansen. Dette betyder ikke, at instruktører, som går hen for at få noget at drikke, ikke kan huske dansen.
  • Instruktører er forskellige – herligt! Det gør det sjovt at komme ud og møde andre klubber og deres instruktører. Vi har ret til at være forskellige.
  • Opfordrer dine dansere til at tage på besøg i andre klubber.
  • Vis din glæde over danserne, når de har præsteret noget godt.
  • Ros dine dansere.
  • Smil, somme tider skulle man tro, at det gør ondt at danse.
  • Tal aldrig dårligt om en danser eller en instruktør, dine dansere husker, hvad du har sagt – og det kommer formodentlig til at lyde sådan her, når det bliver genfortalt: ”Jamen, Ursula siger også at…….” – og så hænger du på den.
  • Tænk i det hele taget altid over hvad du siger, når du har et headset på, ikke alle opfatter tingene ens.
  • Lad være med at bande – det lyder grimt.
  • Lad være med at tygge tyggegummi.
  • Fortæl dine dansere om arrangementer, som finder sted. Arranger evt. fælleskørsel, man bliver godt rystet sammen til arrangementer – og det er smadder sjovt at deltage.
  • Undervurder aldrig dine dansere, men giv dem heller ikke noget, der er for svært for deres niveau.
    Der må gerne være udfordringer, men det skal passe til niveauet.